Czarter na Mazurach cieszy się i niezmiennie cieszy olbrzymim zainteresowaniem. Z pewnością przyczyniły się do tego ostanie lata i pandemiczne ograniczenia związane z podróżowaniem, jak też z tym związane obawy czy dany kraj nie zamknie swych granic tuż przed naszym planowanym urlopem. Wiele wskazuje na to, że w minionym, tegorocznym sezonie było podobnie. Chociaż słychać było gdzieniegdzie i bardziej powściągliwe opinie.

 

W Polsce zauważa się tendencję do bardzo wczesnej rezerwacji jachtów w firmach czarterowych, dlatego warto zając się analizą naszych potrzeb nawet podczas zimowych wieczorów i przeszukać rynkową ofertę w celu znalezienia  odpowiedniego jachtu na Mazurach, czy innym akwenie w Polsce?
W dobie wszechobecnego internetu znalezienie odpowiedniej oferty czarteru nie stanowi większego problemu. Wiele firm czarterowych korzysta obecnie z dostępnych, prostych programów i wyszukiwarek wraz z systemem rezerwacji on-line. Wybór jest duży, bo w ostatnim dziesięcioleciu powstało sporo dużych flot czarterowych (zwłaszcza na Mazurach). Jest też całkiem sporo ofert małych firm posiadających dwie czy trzy jednostki do czarteru. Można też napotkać informacje od osób prywatnych, oddających w czarter swój jedyny, często wypieszczony jacht.

 

Czarter na Mazurach: jak wybrać ofertę?

Publikowane oferty zazwyczaj zawierają w miarę dokładny opis jednostki, począwszy od modelu i parametrów jachtu, poprzez wyposażenie pokładowe, układ koi i możliwości jakie daje wnętrze, aż do wyposażenia mesy i kambuza. Z pewnością można znaleźć wśród nich taką jednostkę, która wydaje się dla nas najlepszą.
Jeśli oferta nam odpowiada to można skontaktować się z armatorem i rozpocząć procedurę, której efektem końcowym będzie umowa czarteru jachtu. Ale zanim ją podpiszemy oczywiście warto ustalić za co będziemy płacić i ile będziemy musieli na to wydać.

W wielu publikowanych ofertach dość często podawana jest cena za jedną dobę bądź za jeden tydzień czarteru, kusząca sformułowaniem „już od …”. Często jest to cena czarteru w najmniej obleganym czasie, gdy chętnych nie jest jeszcze (czy już) zbyt wielu. Rzeczywiste ceny czarteru tego są różne w zależności od terminu – najdroższe są miesiące wakacyjne i tak zwane długie weekendy, najtańsze wczesną wiosną i późną jesienią, zatem niezależnie od opublikowanych cen należy ustalić ostateczną kwotę do zapłaty.
Zasadą jest udzielanie upustu za czarter przekraczający tydzień. Jeśli zamierzamy pływać w większym gronie, wówczas możemy dostać dodatkowy upust, gdy wyczarterujemy dwa bądź trzy jachty. Warto przy tym zwrócić uwagę na to jakie wyposażenie będzie miał interesujący nas jacht i co jest wliczone w cenę czarteru. Często, właśnie ze względu na wyposażenie, zdawałoby się takie same jednostki są oferowane przez różnych armatorów w zdecydowanie różnych cenach.

Jaki jacht?

 

Cóż, tutaj priorytetem jest nasze zapotrzebowanie. Szeroka oferta zadowoli zarówno żeglarzy jak i motorowodniaków. Kryteria są w sumie proste. Ilość osób biorących udział w rejsie, nasze preferencje dotyczące wygody i stopnia komfortu i czas jaki spędzimy na wodzie. Żeglarze  z zacięciem regatowym z pewnością będą zainteresowani również jednostkami szybkimi. W końcu kto nie chce prześcignąć jacht płynący nieopodal na tym samym halsie.
Można wypożyczyć jacht o długości 10m i pływać na nim w cztery czy sześć osób, jak lubimy i chcemy mieć dużo miejsca, śpiąc wyłącznie w kabinach i pozostawiając tym samym mesę jako miejsce neutralne. Musimy się jednak liczyć z tym, że koszty na osobę będą wówczas znacząco wyższe. Nie należy też przesadzić w druga stronę i planować rejsu dla 8 – 10 osób na jachcie, gdzie dopuszczalna ilość załogi jest mniejsza. Ten drugi wariant, to już kwestia bezpieczeństwa, które jak wiadomo jest zawsze najważniejsze. Dobra firma czarterowa ma w swoim portfolio jednostki predysponowane dla różnej liczby uczestników. Nasz urlop czy wakacje chcemy spędzić wygodnie, ale i bezpiecznie.

I tak w obecnie dostępnej ofercie można pokusić się o poniższe propozycje.

 

 

Jachty żaglowe


Dla załóg 4 - 6 osobowych: jachty żaglowe Mariner 20, Phobos 21, Phobos 25, Aquatic 25T, Laguna 26, Tes 246 Versus, Sedna 26T, Scandinavia 27, Antila 27

Dla załóg 6 - 8 osobowych: Phila 900, Antila 28.2, Aquatic 28, Laguna 30, Sedna 30,

Załogi w ilości 9 - 10 osób teoretycznie mogą pożeglować na jachtach 33-stopowych takich jak choćby : Antila 33, Delphia 33MC, Mariner 31, czy Maxus 33 i Maxus 34. Jednak przy takiej liczbie chętnych zdecydowanie zalecane jest rozważenie czarteru dwóch jednostek.

 

 

Jachty motorowe

 

Dla załóg 4 - 5 osobowych: Janmor 700, Balt 818 Tytan

Dla załóg 5 - 6 osobowych: Sun Camper 35, Futura 900, Balt 1018 Tytan, Balt 37 Grand,
Dla załóg 7 - 8 osobowych: Stillo 30, Futura 40

Na rynku czarterowym dostępne są także prawdziwe krążowniki takie jak Maestro 42 czy Seamaster 45. Jachty te pomieszczą nawet 10 osób.

 

 

Czarter a ubezpieczanie

 

Warto powiedzieć  kilka słów o ubezpieczeniu.

Na cenę czarteru w istotny sposób może wpływać to, jakie jacht ma ubezpieczenie. Większość firm czarterowych ubezpiecza jachty w zakresie OC i Jacht Casco. Niektórzy armatorzy zawierają tylko umowę na ubezpieczenie w zakresie Jacht Casco. Zdarzają się też jachty nieubezpieczone. Wprawdzie wtedy czarter jest tańszy, ale w przypadku uszkodzeń trzeba będzie samemu pokryć powstałe szkody.
Trzeba tu wspomnieć o tym, że wielu ubezpieczycieli w ogólnych warunkach ubezpieczeniowych zawiera klauzulę, że nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku „rażącego zaniedbania” bądź za szkody, które zostały wyrządzone celowo przez użytkownika. Niemal wszystkie firmy ubezpieczeniowe w swych umowach określają tak zwany udział własny. Wtedy odpowiedzialność ubezpieczyciela dotyczy tylko szkód o wartości wyższej niż kwota udziału własnego. Warto dowiedzieć się jaka to kwota. Wiele firm ubezpieczeniowych w standardowej polisie nie bierze odpowiedzialności za kradzież silnika zaburtowego, co oznacza, że tak naprawdę musimy go dodatkowo zabezpieczać i pilnować. Zabezpieczenia przeciw kradzieżowe zawsze powinno się zakładać na noc, a także wtedy, gdy cała załoga opuszcza jacht, np. w porcie.

 

 

Zgadzam się

Pod poniższym linkiem przedstawiamy naszą politykę prywatności, w której znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych po 25 maja 2018 r. oraz informacja o zastosowanych technologiach (np.: plikach cookie). Akceptacja polityki oznacza, że wyrażasz zgodę na postanowienia zawarte w Polityce prywatności  i Polityce cookies firmy Wojciech Gil Czartery Jachtów " Sailor"